zondag 8 mei 2016

Lezen met je kind

Wat een geweldige dag hè? Zomers weer, moederdag en PSV landskampioen. Ja, nu mijn volgers nog met name uit het zuiden komen, kan ik dit nog schrijven uhhh bloggen. Waar blijft die landelijke doorbraak toch?
Terwijl ik dit schrijf, staat er een grote pan met bekers uit te koken. Morgen is het zover, ik ga weer aan de slag. Ik laat me niet gek maken en heb me uitstekend voorbereid. Ik heb vandaag ondanks dat het moederdag was en bbq-weer toch alvast gekookt voor morgen. Verder de bedden voorzien van schoon beddengoed en...... STOP! Dit gaat geen duffe huismoederblog worden. Dit is niet boeiend voor al mijn volgers. We gaan het hebben over lezen.
Even terug naar vanochtend. Moederdag en ik mocht uitslapen tot 8 uur. Ik werd verwend met mooie knutsels,  een ontbijtje en bloemen voor in mijn mooie cactusvaas. Er was iets wat ik de afgelopen weken gemist heb en dat was de eindeloze repetitie van het moederdagversje. Kind 1 kan namelijk lezen. Ze las me het versje dus gewoon voor.  Superknap natuurlijk, maar dat is uit het hoofd leren ook en dat is vooral zo schattig. Maar goed, dat mag ik gelukkig met mijn 2 andere kindjes nog gaan meemaken. Kind 1 kan dus lezen. Zij zit in groep 3. Echt voorlezen vindt ze minder, ze leest graag samen. Ik een stukje, zij een stukje, ik een stukje, zij een stukje. Naar het niveau van het boek kijken we eigenlijk niet. We kiezen gewoon een leuk boek en ik help haar toch. Als ze alleen leest, pakt ze een zogenaamd avi - boekje.
Kind 2 wil graag en vaak voorgelezen worden en dan het liefst uit een prentenboek. Favoriet zijn "wie heeft er op mijn kop gepoept", "we hebben er een geitje bij" en "Ollie en Eddy". Ook vindt hij zoek- en aanwijsboeken erg leuk.
Kind 3 mocht vandaag voor het eerst een boekje lezen met mama. Ik heb al eerder geschreven dat wij een gigantische boekenkast hebben. Natuurlijk hebben we voor hem ook iets. Het is een boekje voor kindjes van 3 tot 6 maanden met patronen. De makers claimen allerlei ontwikkelingsvoordelen voor je kind, maar het is vooral gewoon leuk. Kind 3 vond het ook echt leuk. Net als kind 2 voor wie ik het destijds kocht. Soortgelijke boeken heb je ook bij de bieb.
Nu ik die pan hoor pruttelen, bedenk ik me dat ik beloofd had aan mijn Instagram - volgers iets te schrijven over hoe je tomaten droogt. Dat slaat als een tang op een varken, maar daar hou ik wel van.
Ik gebruikte trostomaten, maar elke tomaat kan gedroogd worden. Wilde tomaten, snoeptomaatjes, roma et cetera. Je wast ze en snijdt ze in grote stukken. Doe ze in een ovenschaal en besprenkel ze met olijfolie. Goede olie en geen meuk. Geloof me, dat proef je. Dan zeezout eroverheen. Ook dat proef je. Er zijn allerlei theorieën over zout. Het zou zelfs heilzaam zijn. Ik let met name op de smaak en kies voor "fleur de sel" oftewel zoutbloemen of voor het mooie roze himalayazout. O ja, grof zout mag best in dit gerecht. Dan een uur in de oven op 120 graden. De tomaatjes kun je gebruiken in allerlei gerechten. Ik deed ze op mijn broodje met een stukje fetakaas erbij.
Het vocht uit de tomaten bewaren! Met het zout en de olie is dit een heerlijke sladressing geworden. Die gebruikte ik vanavond over de rucola bij de bbq.
Dat over tomaten. Ik ga mijn kleding klaarleggen en de bekers afdrogen. Best spannend morgen. Wish me luck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten