Posts tonen met het label uitje. Alle posts tonen
Posts tonen met het label uitje. Alle posts tonen

vrijdag 3 maart 2017

T-rex in town (Naturalis)

Een latertje! Ik moest even wachten tot twee giechelende meiden de wakkerblijfstrijd op hadden gegeven. Het is hier vakantie in het Zuiden. Kind 1 had een vriendinnetje te spelen, eten en uiteindelijk ook slapen. Gezellige boel en dat giechelen hoort er natuurlijk ook bij. Qua slaapgewoontes hebben ze geen match. Kind 1 kan absoluut niet in het licht slapen en haar vriendinnetje niet in het donker. Toch sliepen ze om 22 uur.
We hebben vandaag het jaarlijkse verjaardagskratje bij Intertoys gezet. Het vriendinnetje ging maar wat graag mee. Zo'n kratje is zo handig! De bijna jarige doet alles wat hij of zij leuk vindt in een kratje en de feestgasten kunnen daar iets uitzoeken. Er is aardig wat in de krat beland. Onder andere de nieuwste meidenlego. Lego Superhero Girls. Echt iets voor stoere dametjes! Na het speelgoedavontuur hebben we gegourmet. Wat mij betreft de laatste keer dit jaar. Laat het bbq seizoen maar beginnen. Niks, roert zijn staart!
Na de gourmet keken we Dolfje Weerwolfje en daarna lazen de dames elkaar voor. Een leuke dag!


Maar deze blog gaat over Naturalis. Daar waren we namelijk gisteren. Naturalis ligt in Leiden. Momenteel is het dicht ivm verbouwing en draait er een tentoonstelling waar de meest complete dino ter wereld te zien is, een T-rex die wij hier overigens Trix noemen. Mocht je hier naar toe willen, dan kan dat gratis als je kind WNF Ranger is. Ze krijgen dan ook een stoere stempel in hun rangerpaspoort. Vet!
Belangrijk om te weten is dat je online dient te reserveren. Je reserveert een tijdstip waarop je naar binnen wilt. Ben je eerder, dan kun je wachten in een wachttent. In die tent zit een medewerker van Naturalis vanalles te vertellen en te laten zien aan de kinderen. Zelf kun je koffie drinken. Er staat een espressobar die gisteren, helaas voor coffeelover ik, gisteren dicht was ivm een zieke medewerker. Gelukkig hoefde we niet lang te wachten en had ik thuis al cappuccino gedronken. O ja, even een tip. Je kunt parkeren op parkeerterrein Haagweg. Als je hier parkeert, kun je de hele dag gebruik maken van een shuttlebus. Die hoef je maar te bellen en hij brengt je waar je maar heen wilt. Ideaal!
Wij lieten ons dus naar de wachttent brengen. Wat anders dan die feesttent waar we een paar dagen geleden nog lekker aan het carnavallen waren.


Om 12.10 mochten wij naar de tentoonstelling. Als je binnen bent, kun je de jansen ophangen en dan gaat het dino-avontuur beginnen.
Eerst zie je wat nep-dino's. Behoorlijk mooi gemaakt en voorzien van veel leerzame informatie. Daarna mag je voor het echie en kun je naar Trix. Ontzettend gaaf om te zien en echt voor alle leeftijden. Nadat je Trix van alle kanten hebt bewonderd ga je naar het doegedeelte. Onze kinderen zijn bijna 7, 3.5 en 1 en in het doegedeelte was voor elke leeftijd iets te doen. Wij hebben er zeker een uur doorgebracht. Ook hebben we wat gegeten in het restaurant. Ik moest wel even zondigen, want koolhydraatarm hadden ze schijnbaar nog niet in de tijd van de dino's, maar ik ben flexibel en maakte van de gelegenheid gebruik om eens een champignontosti te eten. Hij was goed! Voor de kinderen hebben ze kidsboxen met broodjes en allerlei cakejes met dino's erop. Ik vond bijna 6 euro voor een krentenbol, een bolletje kaas, een pakje drinken en een fluitje aan de dure kant, maar was natuurlijk vergeten iets mee te nemen. Volgende keer smeer ik zelf een broodje en ga ik voor een leuk cakeje voor de kindjes.


Al met al zijn we zo'n 2.5 uur onder de pannen geweest. Nadat we het restant van het broodje aan de lokale eenden voerden, lieten wij ons vervoeren naar het centrum. Via een lange winkelstraat  (Met Dille en Kamille) liepen we naar de Burcht. Erg leuk om met kinderen te bezoeken. Je kunt er in, op en omheen. Allerlei kijkgaten en een fantastisch uitzicht.


Na het bezoekje aan de Burcht kozen we ervoor om Leiden te verlaten. Niet omdat we leedden, maar omdat we naar het strand wilden. Dat kan in Katwijk aan Zee, ongeveer 10 autominuten van Leiden. We zagen de zon in de zee zakken en genoten van heerlijke verse vis. Daarna was het tijd om terug te gaan naar Brabant, want daar brandt nog licht.
Alle info over Trix vind je trouwens hier.

zondag 19 februari 2017

Luna's ijsstadion Lommel via Social Deal

Hoeveel vouchers heb jij ooit gekocht en niet gebruikt? Of dat je erachter komt dat je nu wel moet gaan, want anders is je voucher niet meer geldig. Vooral dat laatste hebben wij een paar keer gehad, vandaar dat we nu eigenlijk alleen nog deals kopen, via Social Deal, die we snel gebruiken.

Vandaag was ons record. Niet-bloggende-papa opperde rond een uurtje of 11 dat hij een leuke deal had gezien. Terwijl hij de spullen pakte, kocht ik de vouchers. Ik maakte meteen printscreens van de vouchers. Het zal niet de eerste keer zijn dat de app of mobiel internet niet werkt en dan sta je daar.

Hop hop, de auto in. Voordeel als je niets opruimt is dat de schaatsen al...... uhh nog in de auto lagen.
Op naar Lommelinos. Iets na twaalven waren we er. Er stonden maar een paar auto's en het was rustig. Fijn!

Bij de deal hoorde friet met frikadel en wat te drinken. De medewerker vertelde dat er wat feestjes waren en dat het eten 45 minuten zou duren. We besloten om direct te bestellen. Je krijgt zo'n bliepding mee, dus dat is handig.

De kindjes gingen alvast spelen. Luna's heeft namelijk ook een speelhel...uhh hal. Zonder gekheid, niks mis met deze hal.  Wat ik belangrijk vind en wat maakt of het een hal of een hel betreft is:
- goede koffie
- fijne zitplaatsen
- geen herrie / galm / echo
- geen tl-verplichting 
- WiFi
- overzicht
Ik kon eigenlijk overal een vinkje achter zetten behalve bij WiFi. Er stond wel een rekje tijdschriften en dat was voor mij ook prima. Voor ons is Luna's dus een speelhal en geen hel.

Rond 13 uur kwamen de frieten. Flinke porties voor de kindjes en standaard zonder zout. 2 sausjes erbij, een frikadel en een pakje caprisun. Dat was smullen.

Na het eten zijn we gaan schaatsen. De baan bestaat uit 2 delen. Eentje voor geoefende schaatsers en eentje voor beginners. We kozen voor de beginnersbaan. Kind 2 was na 10 minuten al klaar en moe. Nadeel is dat de rechtstreekse deur naar het restaurant dicht is. Je moet dan een heel eind terug, maar gelukkig kon hij toen lekker warm spelen in de speelhal. Kind 1 en ik schaatsten nog even door. Zij op haar eigen schaatsen en ik op mijn rentals. Prima dingen, niks mis mee.
Trouwens, bij de deal zit schaatshuur voor de kindjes. Die hadden wij niet nodig. Je bent als volwassene verplicht om schaatsen te dragen. Schoenen op het ijs mag niet. Even leek het erop dat een legging of een maillot op het ijs ook niet mocht. Die Belgische madammen schaatsen gewoon met blote benen. Brrr ik kreeg het al koud als ik er naar keek. Voordeel, je kleding blijft dan wel droog als je valt. Zelf koos ik voor de optie "niet vallen" en dat is mij prima bevallen.

Eigenlijk was ik trouwens van plan om mijn schaatsen van de kindervoucher te huren. Leuk bedacht. Totdat kind 1 heel trots aan de kassier vertelde "wij hebben zelf schaatsen". Kak dus.

Na nog wat rondjes wilde ook kind 1 naar de speelhal. Toen zat ons uitje in patatland er al weer op. We reden via Valkenswaard naar Nederland. In Valkenswaard deden we nog wat boodschappen. Ik had een lekker sausje in de Flair van dat tijdschriftenrek gezien. Geprakte avocado mengen met Griekse Yoghurt. Dat lekkere sausje hebben we vanavond op onze broodjes gesmeerd. Heerlijk met vegetarische stukjes voor mij en pulled steak voor de rest erop. #nomnomnom

Mocht je ook willen schaatsen, spelen en smullen? Je kunt nog gaan tot en met 19 maart. Ideaal voor gezinnen met kinderen in verschillende leeftijden.
De deal koop je hier

Veel plezier!

vrijdag 5 augustus 2016

Mergelrijk in Valkenburg

Wow, bijna een maand geleden alweer dat ik jullie verblijdde met, mijn altijd zo inspirerende, blogs. Al mijn duizenden volgers gingen mailen. Man, wat had ik het druk met reageren. Zo druk dat ik eigenlijk net zo goed weer eens een blog kan schrijven. Zonder dollen, ik ben aan het afstuderen. Dit betekent dat ik me helemaal suf aan het typen ben op een scriptie en dan heb ik niet altijd meer zin om nog andere dingen te schrijven. Maar vandaag wel, want het was studieloze vrijdag. We gingen hierheen . Eigenlijk wilde we naar een mergelgroeve, waar we een aantal jaar geleden zijn geweest, maar deze was helaas gesloten ivm milieutoestanden. Al googelend,  vonden we "Mergelrijk". Er op af!  Na een uurtje rijden, inclusief slechts een enkel mama-ik-moet-plassen-tafereel, waren we er. Je auto kun je voor 4 euro voor de deur parkeren. Je zit dan op loopafstand van het centrum. Wij besloten om onze prachtige bolide daar te stallen. Het straatje over en de pret kon beginnen.
Kindjes tot 4 zijn gratis en oudere kinderen en volwassenen betalen entree. Als je dan, net als wij, met een kinderwagen gaat, moet je even een stukje bergaf en daarna wachten tot iemand je binnen laat. Binnen is alles goed te begaan met een kinderwagen (of rolstoel). Het enige minpunt is, dat als je een mama-ik-moet-plassen-tafereel hebt, je weer helemaal terug moet lopen, nieuwe entreemunten moet vragen, weer bergaf mag en weer moet wachten tot ze je binnenlaten. Wees gewaarschuwd! Ons overkwam dit maar een keertje vandaag. Bel Jeugdzorg, we hebben ze gewoon geen drinken meer gegeven.
In de grot is van alles te zien. Niks engs en echt geschikt voor kinderen. Daarnaast zijn er 2 activiteiten. De eerste is het zoeken naar fossielen. We hebben behoorlijk wat schelpen uitgehakt en gezeefd. De tweede activiteit is een blokje mergel uithakken tot een kunstwerk. Ik, crea bea als ik ben, wilde captain America maken. Tips hiervoor heb ik niet, want mijn kunstwerk was een gedrocht geworden. Geen captain America, maar een soort Barbapapa. Nietbloggendepapa daarentegen bleek echt een talent in mergelbewerking. Hij maakte twee superleuke kunstwerken die ik op Instagram plaatste. En kind 1 maakte met wat hulp haar voorletter. Ze is 6 jaar en het was voor haar echt goed te doen. Ze wil trouwens haar kinderfeestje daar vieren. Hoeveel ik-moet-plassen-tafereeltjes zou je dan hebben in een uurtje rijden? Not! Dat doen we dus niet, maar terug gaan we zeker. We hebben echt een leuke middag gehad. Als afsluiting nog wat snacks besteld en een grottenbier voor de nietbloggendepapa. Weer een badge in zijn untappd rijker. Kortom, iedereen blij vandaag! Tot over een maand 😉

woensdag 20 april 2016

De bieb

Vandaag brachten wij een bezoekje aan de bieb.
De bieb.... 


Boetes
Boek kwijt
Pasje kwijt
Boek beschadigd
Boek te laat
Boek nog niet uit, maar je mag niet meer verlengen.


Ik vind het maar niks om boeken te lenen. En voor mijn kinderen dus ook niet. Zij zijn nog te jong om zelf die verantwoordelijkheid te dragen en ik maak er ook een potje van. Hier dus geen geleende boeken, maar een grote kast met eigen boeken. Deels gekregen voor verjaardagen (en dat schiet op met 3 kinderen) en deels opgehaald via ruilgroepen op Facebook waar ze ook weer op terug zullen gaan, zodra iedereen er klaar mee is. Heel erg handig en geen risico op bovenstaande toestanden.
Dat dus over het lenen van boeken. Maar goed, we waren vandaag dus toch in de bieb. Sterker nog, ik was er dit jaar voor de derde keer. 

De bieb organiseert namelijk leuke en interessante bijeenkomsten. Zo ben ik begin dit schooljaar naar een lezing geweest over het leren lezen in groep 3, heb ik een workshop babygebaren gedaan en vandaag was het groot feest. Dolfje Weerwolfje was jarig. Daar moet je natuurlijk bij zijn. Met compleet gezin en een vriendinnetje gingen we op pad om dit heugelijke feit te vieren. De kindjes kregen een stempelkaart en scoorden stempels bij activiteiten. Simpel maar leuk. Aan het einde van de rit, kregen ze een cadeautje.
De echte Dolf was er ook. Helaas constateerde kind 1 meteen dat deze Dolf borsten heeft en dus een mens is (0) (0)
Kind 2 moest eerst niks van Dolf weten, maar eenmaal de smaak te pakken, was hij niet meer weg te slaan bij onze witte vriend die eigenlijk blauw zou moeten zijn.
Om een lang verhaal kort te maken....
Bij de bieb kun je dus naast boeken lenen, leuke dingen doen.
Veel biebplezier ! Ennuh....bieb bedankt voor de leuke middag!