vrijdag 5 augustus 2016

Mergelrijk in Valkenburg

Wow, bijna een maand geleden alweer dat ik jullie verblijdde met, mijn altijd zo inspirerende, blogs. Al mijn duizenden volgers gingen mailen. Man, wat had ik het druk met reageren. Zo druk dat ik eigenlijk net zo goed weer eens een blog kan schrijven. Zonder dollen, ik ben aan het afstuderen. Dit betekent dat ik me helemaal suf aan het typen ben op een scriptie en dan heb ik niet altijd meer zin om nog andere dingen te schrijven. Maar vandaag wel, want het was studieloze vrijdag. We gingen hierheen . Eigenlijk wilde we naar een mergelgroeve, waar we een aantal jaar geleden zijn geweest, maar deze was helaas gesloten ivm milieutoestanden. Al googelend,  vonden we "Mergelrijk". Er op af!  Na een uurtje rijden, inclusief slechts een enkel mama-ik-moet-plassen-tafereel, waren we er. Je auto kun je voor 4 euro voor de deur parkeren. Je zit dan op loopafstand van het centrum. Wij besloten om onze prachtige bolide daar te stallen. Het straatje over en de pret kon beginnen.
Kindjes tot 4 zijn gratis en oudere kinderen en volwassenen betalen entree. Als je dan, net als wij, met een kinderwagen gaat, moet je even een stukje bergaf en daarna wachten tot iemand je binnen laat. Binnen is alles goed te begaan met een kinderwagen (of rolstoel). Het enige minpunt is, dat als je een mama-ik-moet-plassen-tafereel hebt, je weer helemaal terug moet lopen, nieuwe entreemunten moet vragen, weer bergaf mag en weer moet wachten tot ze je binnenlaten. Wees gewaarschuwd! Ons overkwam dit maar een keertje vandaag. Bel Jeugdzorg, we hebben ze gewoon geen drinken meer gegeven.
In de grot is van alles te zien. Niks engs en echt geschikt voor kinderen. Daarnaast zijn er 2 activiteiten. De eerste is het zoeken naar fossielen. We hebben behoorlijk wat schelpen uitgehakt en gezeefd. De tweede activiteit is een blokje mergel uithakken tot een kunstwerk. Ik, crea bea als ik ben, wilde captain America maken. Tips hiervoor heb ik niet, want mijn kunstwerk was een gedrocht geworden. Geen captain America, maar een soort Barbapapa. Nietbloggendepapa daarentegen bleek echt een talent in mergelbewerking. Hij maakte twee superleuke kunstwerken die ik op Instagram plaatste. En kind 1 maakte met wat hulp haar voorletter. Ze is 6 jaar en het was voor haar echt goed te doen. Ze wil trouwens haar kinderfeestje daar vieren. Hoeveel ik-moet-plassen-tafereeltjes zou je dan hebben in een uurtje rijden? Not! Dat doen we dus niet, maar terug gaan we zeker. We hebben echt een leuke middag gehad. Als afsluiting nog wat snacks besteld en een grottenbier voor de nietbloggendepapa. Weer een badge in zijn untappd rijker. Kortom, iedereen blij vandaag! Tot over een maand 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten